Bearing Witness? Violence and Trauma on Paper

De tentoonstelling - Bearing Witness? Violence and Trauma on Paper -  focust op de etsenreeks "The Crying Game" (2015-17) van Marcelle Hanselaar en confronteert ze met belangrijke prenten uit de verzameling van het Fitzwilliam Museum. 

De dertig etsen uit Hanselaars' reeks worden afgewisseld met prenten van kunstenaars die Marcelle Hanselaar hebben beïnvloed: Francisco Goya (1746-1828), die de wreedheid van de Spaanse Schiereilandoorlog (1808-14) documenteerde en Otto Dix (1891-1969). Maar ook Leo Haas (1901-1983) en Jean Rustin (1928-2013), die getuige waren van de wreedheden van de Tweede Wereldoorlog en de holocaust. Het werk van Hanselaar voegt een vrouwelijk perspectief toe en levert een belangrijke bijdrage aan de groeiende collectie prenten van het Fitzwilliam met betrekking tot oorlog en conflict.

De tentoonstelling loopt van 10 januari 2023 tot 2 april 2023. 

Lees meer hier

This exhibition will showcase The Crying Game (2015-17), a set of prints by Marcelle Hanselaar, in whose work the human capacity for intolerance and aggression is laid unflinchingly bare. Hanselaar uses the inherent ferocity of the scored etched line to confront such disparate images as the conflicts and destruction in the Middle East, the plight of refugees, child soldiers, slavery and drug addiction. The thirty etchings that make up The Crying Game will be interspersed with prints by earlier artists in the Fitzwilliam Museum’s collection, some of whom have been her greatest influences: Francisco Goya (1746-1828), who documented the cruelty of the Spanish Peninsular War (1808-14) and Otto Dix (1891-1969), as well as Leo Haas (1901-1983) and Jean Rustin (1928-2013), who witnessed atrocities of World War II and the Nazi holocaust. Hanselaar’s work adds a female perspective and makes a significant contribution to Fitzwilliam’s growing collection of prints relating to war and conflict. Juxtaposed in this way, showing a long history of violence as documented by artists, Hanselaar’s prints address issues of shock and provocation and confront the ethical responsibilities of being an observer in a world riddled with horror and violence.

Read more here