Eric Monbel

Eric Monbel

"Il faut arriver à trouver le juste silence, celui du tableau. Eric Monbel s’approprie ainsi les autres en leur silence. Il les maintient dans un au-delà de l’être et du temps"

Monbel is duidelijk een exponent van 'Le Nord'. De personages van zijn schilderijen stralen eenzelfde geladenheid uit als deze in de tragische realistische prenten als "la vie rêvée des anges" en "la vie de Jésu", gelauwerde hoogstandjes van de Noordfranse film.

De verveling van Monbel is de antithesis van de succesmaatschappij . hij schildert in zichzelf gekeerde, berustende of vereenzaamde figuren in trainingspak tot maatpak die in het ijle staren gezeten op stoelen, in een zetel, op een koffer, een barstoel, een taboeret. De realistische doeken van Monbel zijn het realisme voorbij. Er hangt spanning in de lucht, die grenst aan het onbehaaglijke.

Een nieuwe reeks penseeltekeningen rond de eerste gasaanvallen in de Westhoek roepen het machinale en ontmenselijking van oorlogsvoering op, Een algemene sfeer van vervreemding en verstikkende ‘benauwdheid’ overheerst.  

Aanvullend schilderde hij enkele bijzondere doeken die refereren naar WOI en wereldconflicten in het algemeen. De 'brancards' - geschilderd op authentieke draagberries - werden o.a. geëxposeerd in La Piscine (Roubaix) en te Londen. 

Extra Info