Agenda Expo Buitenland

Leopold Museum - Wenen

Drie in één klap! Een overzichtstentoonstelling van Gustav Klimt , een immense herdenkingstentoonstelling van Egon Schiele en een collectie unieke foto's van Dora Kallmus geven een prachtig tijdsbeeld van Wenen na 1900. 

Nog tot eind oktober en begin november 2018. Meer informatie hier

Aftermath: art in the wake of WWI

Een tentoonstelling over hoe kunstenaars reageerden op de fysische en psychologische gevolgen van de Eerste Wereld Oorlog. Kunst die de destructieve impact van de oorlog documenteert, fungeert ter herdenking aan de vele gewonden en doden of puur sociale kritiek spuit.

Met werk van George Grosz en Otto Dix die de ongelijke behandeling van verminkte oorlogsveteranen aankaartten, Hannah Höch en André Masson die de grondslagen legden voor nieuwe kunstvormen van Dada en het surrealisme, Pablo Picasso en Winifred Knights die terugkeerden naar de tradities en het classicisme terwijl anderen als Fernand Léger en C.R.W. Nevison nieuwe visies van stedelijke contexten in de toekomst ontwikkelden. 

Nog tot en met 23 september in Tate Britain, Londen. Meer informatie hier

Gilles Caron: mei 1968

Wie? Gilles Caron was een getalenteerde Franse fotojournalist die ondermeer de Troubles in Ierland en de oorlog in Vietnam op gevoelig plaat vastlegde. In Frankrijk is hij dan weer voornamelijk bekend voor zijn iconische zwart-wit beelden van de studentenopstand in mei 1968. Caron betaalde zijn passie voor fotografie en journalistiek met zijn leven. In 1970 verdween hij samen met enkel andere journalisten in Cambodja toen hij er de burgeroorlog en de wandaden van de Rode Khmer wou documenteren. Hij was slechts 30 jaar oud. 

Nog tot en met 1 september in l'Hôtel de Ville, Parijs. Meer informatie hier

Anima Mundi 

De tentoonstelling Anima Mundi is samengesteld door de Rotterdamse kunstenaar / gastconservator Hans van der Ham. Hij brengt kunstwerken en artefacten uit de genoemde historische gebieden samen met voorbeelden uit de hedendaagse kunst en wetenschap.  Van der Ham ziet de huidige spectaculaire ontwikkelingen in de biotechnologie in het perspectief van het alchemistisch denken. 

Met hedendaagse kunstwerken laat hij zien dat in onze tijd, na een periode waarin kunst abstract was en de omgang met het materiaal centraal stond, de emotionele band tussen kijker en kunstwerk wordt aangehaald. “Figuratie heeft de overhand gekregen en het narratieve aspect speelt weer een belangrijke rol. Kunst mag weer diep emotioneel zijn”, aldus Van der Ham.

Nog tot en met 23 september in het Boijmans Van Beuningen, Rotterdam. Meer informatie hier