In the beginning was the mark

by Corinna Lotz, reblogged from realdemocracymovement.org
F. Blane, Untitled 1

Frances Aviva Blane has been included in 60 out of 2,700 applicants as an exhibiting artist in this year’s John Moores Painting Prize, the UK’s best-known painting competition. The exhibition, a key strand of the Liverpool Biennial, will be at the Walker Art Gallery from July to November 2018.

For Blane, it’s been an annus mirabilis.  She has featured in a solo show Two Faces: paintings/heads at the Germany Embassy in London, as well as two group shows, Human, also at the Embassy, and No Man is an Island in Bonn.

In her recent works on paper, and in common with many contemporaries, Blane subverts the notion of what drawings can be. They are not preparations for other things. They are complex, layered artworks, laws unto themselves, each one with a different mood and structure.  Yet, at the same time, they retain that quality of spontaneity and the accidental.

The fourteen drawings that appear in her new book, MORE, are all called – unrevealingly! – Untitled.  Many are bold; all are striking images; each one has its own rhythm.

Untitled 1, for example, captures the energy of the artist’s hand in motion, as red and black lines slash across the sumptuous Fabriano paper, sometimes penetrating the surface. The cherry red pastel is slashed into loops and splatters. It seems to erupt from its thickly-worked nexus of red and black.

F. Blane, Untited 4

By way of contrast, Untitled 4, made with pencil, acrylic, charcoal on hand-woven natural fibre cloth (khadi) is extremely delicate. The lines are lightly traced. Some appear as accidental smudges. A more solid, darker mark has a faint orange glow, as though something is burning. Shadows loop and dribble. In close-up the weave of the paper catches and pixellates the charcoal creating yet new textures and patterns. Somehow, there is a wistfulness and heartache in these minimal marks...

Read the whole article here

Agenda Exposities Mei 2018

The Crystal Ship

Vanaf 7 april in Oostende

De fans van street art springen best op de kusttram naar Oostende! Voor de derde keer wordt er het kunst festival Chrystal Ship georganiseerd. Vijftien (inter) nationale kunstenaars maken er grootschalige muurschilderingen en kunstinstallaties waarbij ze de stad als hun canvas gebruiken. 

meer informatie hier

Pornocratès dans tous ses États

Nog tot en met 13 mei in het Musée provincial de Félicien Rops (Namur)

De ‘ster’ van het museum wordt gehuldigd in een tentoonstelling-dossier, dat dit belangrijkste werk van Félicien Rops, één van de schatten van de Federatie Wallonië-Brussel, in de schijnwerpers plaatst. Verschillende versies van de tekening zullen worden voorgesteld om het creatieve proces te illustreren. Naar aanleiding van deze tentoonstelling werden de 22 vormen van de gravure in kleur, gemaakt door Albert Bertrand, gerestaureerd en verbeterd. Naast het beroemde Dame au cochon zullen werken van hedendaagse kunstenaars te zien zijn. .

meer informatie hier

Sporen van Oorlog: archeologie van WO1

Nog tot en met 30 september in het In Flanders Fields Museum (Ieper)

De tentoonstelling toont voor het eerst de resultaten van meer dan 150 opgravingen die het afgelopen decennium in de frontregio plaatsvonden. Talrijke spectaculaire bodemvondsten komen aan bod. Ze werden aangetroffen op de slagvelden aan het IJzerfront en de Ieperboog, en in militaire kampen en hospitalen achter het front.

meer informatie hier

Agenda Exposities Maart 2018

KEHINDE WILEY

Nog tot en met 5 mei 2018 in De Bozar - Brussel

Kehinde Wiley is geboeid door de iconografie van heiligen. De Afro-Amerikaanse kunstenaar stelt in BOZAR vijf ramen tentoon die kwetsbaarheid in het christelijk geloof afbeelden. Door glas-in-loodramen, die blijk geven van een goddelijke aanwezigheid als er licht doorheen schijnt, te combineren met hedendaagse afbeeldingen die verankerd zijn in de Amerikaanse cultuur, stelt Kehinde Wiley vragen bij onze samenleving, identiteit en gender.

meer informatie hier

SPANISH STILL LIFE

Nog tot en met 27 mei 2018 in De Bozar - Brussel

Het stilleven neemt een prominente plaats in tussen de picturale genres van de Westerse beeldende kunst, maar wordt te vaak bekeken als een academische oefening in imitatio. Deze ambitieuze, originele tentoonstelling zet die perceptie op z’n kop met een overzicht van 400 jaar Spaanse stillevens.

meer informatie hier

HARRY GRUYAERT

van 9 maart tot en met 10 juni 2018 in het FOMU - Antwerpen

Met deze retrospectieve schetst het FOMU een rijk en verrassend beeld van zijn oeuvre. Gruyaert is een van de pioniers van de kleurenfotografie en sinds 1982 vooraanstaand lid van het gerenommeerde fotoagentschap Magnum.

meer informatie hier

SOPHIE PODOLSKI

Nog tot en met 1 april 2018 in WIELS - Brussel

WIELS presenteert de eerste tentoonstelling gewijd aan de Belgische kunstenaar Sophie Podolski. Haar werk weerspiegelt een tijdperk dat getekend werd door seksuele bevrijding, antipsychiatrie en desillusie bij de jeugd. In de korte periode tussen 1968 en 1974 – toen ze zich op 21-jarige leeftijd het leven benam – produceerde ze een veelzijdig grafisch oeuvre, en één boek, met de titel Le pays où tout est permis [Het land waar alles geoorloofd is]. Ze was een autodidact-savant die in een ongeremde, uitdagende en expressieve stijl schreef over het leven, de populaire cultuur en de conformistische samenleving.   

meer informatie hier