The Human Touch

Dark is an exhibition of paintings and drawings by Frances Aviva  Blane, which will be at the De Queeste Art Gallery in Abele/Watou, Belgium from 11 November to  9 December 2018.  Blane's work can be seen at the John Moores 2018 Prize  at the Walker Art Gallery Liverpool until 18 November 2018

Original article by Corinna Lotz on www.irkmagazine.com

Hospital.149 x 140cms oil on linen

There is a frenzy about it. Broad strokes of red mixed with black are smeared across white, with spots and spiky lines looping around the edge, as if exploding into the white linen. Thin lines are etched across, so that the central mass seems to retreat into a deep opacity. It’s frightening – there could even be a head or a face behind that messy mass of paint. 

Is there something there which has been obscured? We want to know what it was, and then we don’t need to know. We can just revel in the sheer abandon, the energy, the exuberant contrasts, the looping, leaping trails of paint, the random spots.

There is no apparent reference to a person or an event.  But because Frances Aviva Blane’s show is being held at the De Queeste Art Gallery in Flanders and opens on the centenary of Armistice Day, her work gains an historical resonance. Deepening this connection, her painting 1914 features at an Armistice Day poetry event in London on November 6. 

De Queeste Art Gallery is located in Abele/Watou near Ypres on the French-Belgium border, where half a million soldiers perished in World War I. It’s close to the village of Poperinge, just behind the front lines, where dozens of so-called deserters were shot at dawn by the military authorities.

Blane says, with her usual candour: “My paintings have nothing to do with the war. I have not experienced it. But because the show opens on November 11, it’s made me think more about that time.”

Dark. 90 x 90cms oil on linen

Her steadfast distancing from any overt associations makes her work doubly intriguing, thought-provoking and – finally,  deeply emotional.  

The stunningly lyrical Fall is dominated by dark blacks and greys, enhanced by smouldering touches of deep pink and orange. Scrawls and drips career through. An empty white space at the bottom invades the stormy cloud of blacks, which fall down and recede upwards simultaneously. 

The rhythm of thick impastos and thin washes draws your eye in and out, up and down. No  “theme” or “subject” or “narrative” – but so many movements of material substances. It is the suggested lifting of an enormous weight and the end of a shocking darkness, that makes this so relevant to the horror of war and its ending.

Read the full article here

Niet te missen fotografie!

In het FOMU te Antwerpen lopen tot en met 10 februari 2019 twee toptentoonstellingen van Claude Samuel Zanele en Bieke Depoorter.

Claude, Samuel, Zanele zijn drie fotografen die de lens op zichzelf richten als venster op de wereld. Ze kaarten elk op een persoonlijke manier kwesties aan over politiek, ras, gender en identiteit.

Bieke Depoorter is sinds 2012 verbonden aan het gerenommeerde fotoagentschap Magnum Photos. Dit is haar eerste solotentoonstelling in het FOMU. In vijf recente projecten – sommige nog in volle ontwikkeling – bevraagt Depoorter steevast haar eigen positie als fotograaf en buitenstaander.

In het fotografiemuseum te Charleroi tonen ze de  legendarische reeks 'Les Américains' van Robert Frank

Wanneer men het over street photography heeft, kan men niet om Robert Frank heen. Hij is een van de meest invloedrijke fotografen van de XXe eeuw sinds de publicatie van Les Américains in 1958. De beelden in dat boek, die 60 jaar oud zijn, hebben op generaties fotografen indruk gemaakt. Voor dit werk begint Robert Frank, vergezeld van zijn vrouw en zijn kinderen, in april 1955 aan een reis doorheen Amerika, reis die zal duren tot in juni 1956. Zonder vooraf vastgesteld programma doorkruist Frank dertig staten waarbij hij zich laat leiden door de toevalligheden van de route, van de ontmoetingen en van de gebeurtenissen. Hieruit resulteren 27.000 beelden op film waarvan er 83 weerhouden worden voor de publicatie.

Nog zo een befaamde Magnum fotograaf is Leonard Freed. Zijn werk kan men nog tot 17 maart 2019 in het Joods Museum in Brussel gaan bezichtigen. Minderheden, oorlog, revolutie, rassendiscriminatie, werk, plezier, ordehandhaving, armoede, kunst en ook het dagelijks leven staan centraal in het werk van deze “documentaire fotograaf”. Leonard Freed probeert de redenen te begrijpen die mensen ertoe drijven om te doen wat ze doen, door aandacht te hebben voor sleutelmomenten in de politieke geschiedenis van de wereld, die hij beleeft als geëngageerd getuige.

En als al dit goeds de honger nog niet heeft gestild dan is er het Photo Brussels Festival met als centraal thema 'Is the City still the dream?'. Diverse fotografen tonen er hun cityscapes in het kunstencentrum Hangar te Elsene. Daarnaast is er ook nog een uitgestippeld parcours op verschillende locaties in het Brusselse. 

Agenda Expo oktober 2018

Adriaen Brouwer - Meester van Emoties

Vanuit kunsthistorisch oogpunt is Brouwers oeuvre van uitzonderlijk belang: als overgangsfiguur slaat hij een brug tussen de zestiende-eeuwse Bruegeltraditie en de landschaps- en genretaferelen van de volgende eeuw. Ondanks zijn roem in eigen tijd geniet Adriaen Brouwer vandaag (nog) niet de bekendheid van tijdgenoten als een Rubens of Van Dyck. Hij was nochtans zeer getalenteerd en zijn werk erg gegeerd; ondermeer Rubens en Rembrandt waren fervente verzamelaars. De toegankelijkheid en de gelaagdheid van zijn werk maken Brouwer een van de boeiendste schilders van de Lage Landen.

Nog tot en met 16 december 2018 in het Stadhuis Oudenaarde - meer informatie hier

Berlijn 1912-1932

Gepolitiseerde kunst en de stedelijke uitdagingen van een moderne, maar door de oorlog getekende metropool tussen 1912 en 1932: daaraan wijden de Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België hun tentoonstelling “Berlijn”. Aan de hand van schilderijen, beeldhouwwerken, tekeningen, foto’s en films van kunstenaars zoals Otto Dix, Raul Hausmann, Ernst Ludwig Kirchner, Kazimir Malevich, Alexander Rodchenko… komen de sleutelmomenten en creatieve geesten van deze aangrijpende periode weer tot leven.

Nog tot en met 27 januari 2019 in het KMSK Brussel - meer informatie hier

Unrest - MAPS

In het verlengde van de vijftigste verjaardag van Mei ’68 , weerspiegelt UNREST het gevoel van zowel onzekerheid als vernieuwing die onze wereld in de ban houdt, desynthese van twee tegenovergestelde tendensen. De ene is katalysator voor verandering, vaak verbonden met onrust en wanorde. De andere, een rusttoestand die kansen geeft tot regeneratie. De dialoog tussen de verschillende door MAPS gepresenteerde visuele verhalen vertelt ons hoe mensen op deze aardbol de dagelijkse uitdagingen van onze instabiele wereld aanpakken. Zij tonen aan dat vandaag alles in onze “global village” met elkaar verbonden is: migratie, politiek, gewapende conflicten...

Nog tot en met 14 oktober in De Markten Brussel - meer informatie hier